همه چیز درباره هورمون جنسی تستوسترون گرداوری شد

همه چیز درباره هورمون جنسی تستوسترون

 

هورمون جنسی تستوسترون چیست؟

تستوسترون یکی از هورمونهای استروئیدی بدن پستانداران است که از کلسترول تشکیل شده است. درصد زیادی از این هورمون در بدن مردان بوسیله بیضه ها ترشح می شود. غدد فوق کلیه نیز مقدار کمی از این هورمون را ترشح می کنند. در بدن زنان هورمون تستوسترون در تخمدانها و غدد فوق کلیه ساخته می شود. به طور کلی این هورمون در رشد و تکامل اندامهای جنسی و بروز صفات ثانویه جنسی مانند رویش موی صورت، بم شدن صدا و همچنین در رشد عضلات، بافت ها و توده استخوانی موثر است.

 

چه عواملی بر کاهش میزان هورمون جنسی تستوسترون موثر است؟

یکی از مهمترین عوامل در کاهش میزان تستوسترون در مردان افزایش سن است. با بالا رفتن سن به تدریج از میزان تستوسترون ترشح شده در بدن مردان کاسته می شود. برخی ها این پدیده را یائسگی در مردان می دانند. از عوامل دیگری که باعث کاهش میزان این هورمون می شود عبارنند از: جراحی و برداشت بافت بیضه، تومور بیضه، تومورهای غدد هیپوفیز، شیمی درمانی رادیوتراپی، دیابت، مصرف الکل، سیگار، بی خوابی و برخی از داروها.

 

عوارض کاهش سطح هورمون جنسی تستوسترون برای بدن چیست؟

کاهش میزان هورمون تستوسترون منجر به بروز تغییراتی در بدن مردان می شود، که این تغییرات عبارتند از : • کاهش حجم عضلات • کاهش رشد مو • کوچک شدن بیضه ها • بزرگ شدن سینه ها

 

تاثیرکاهش سطح هورمون جنسی تستوسترون بر استخوان ها

بیشتر افراد فکر می کنند، پوکی استخوان، شکنندگی استخوانها و کاهش توده استخوانی فقط در خانمها رخ می دهد ولی این مشکلات در میان آقایان نیز رایج است و فقط مختص خانمها نیست. یکی از علتهای اصلی مشکلات استخوانی در آقایان کاهش سطح هورمون تستوسترون است. هر چه میزان این هورمون کمتر شود، شکنندگی استخوانها نیز بیشتر می شود.

 

تاثیر کاهش سطح هورمون جنسی تستوسترون بر رابطه جنسی

کاهش سطح هورمون تستوسترون بر میل جنسی، میزان علاقه به رابطه جنسی و قدرت نعوظ در مردان اثر می گذارد. البته این موارد در همه مردان صدق نمی کند. ممکن است این اختلالات در برخی از آقایان ایجاد نشود.

 

تاثیرکاهش سطح هورمون جنسی تستوسترون بر خلق و خو

کاهش سطح هورمون تستوسترون می تواند منجر به تغییراتی در خلق و خوی مردان شود. این تغییرات عبارتند از: افسردگی، عدم تمرکز، بی خوابی، خستگی و کاهش سطح انرژی بدن.

 

تاثیر کاهش سطح هورمون جنسی تستوسترون بر قدرت باروری

هورمون تستوسترون در فرآیند ساخت اسپرم شرکت می کند. وقتی سطح هورمون تستوسترون کاهش می یابد، تعداد اسپرمها نیز کم می شود و از قدرت باروری مردان کاسته می شود.

 

چگونه سطح هورمون جنسی تستوسترون را افزایش دهیم ؟

• یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش سطح هورمون تستوسترون خواب کافی است. حداقل 8 ساعت در شبانه روز بخوابید.

• داشتن رابطه جنسی منظم به افزایش سطح هورمون تستوسترون کمک زیادی می نماید. تحقیقات نشان می دهد سطح هورمون تستوسترون مردانی که 2 بار در هفته رابطه جنسی دارند در مقایسه با مردانی که رابطه جنسی کمتری دارند، بیشتر است.

• افزایش دریافت زینک به افزایش سطح هورمون تستوسترون کمک می نماید. مردان به دریافت 11 میلی گرم زینک در روز نیاز دارند. از منابع غذایی غنی این ماده معدنی می توان به صدف خوراکی، خرچنگ دریایی، گوشت قرمز و ماکیان اشاره کرد. می توانید از مکمل های حاوی زینک نیز استفاده نمایید.

• تحقیقات مختلف نشان می دهد افرادی که سطح هورمون تستوسترون پایینی دارند معمولا سطح سلنیوم خونشان نیز کم است. بنابراین توصیه می شود برای افزایش سطح این هورمون از منابع غذایی سلنیوم در برنامه غذایی خود استفاده کنید. مردان به دریافت روزانه 55 میکروگرم سلنیوم نیاز دارند. از منابع غنی سلنیوم می توان به آجیل و خشکبار، جگر و ماهی اشاره کرد.

• کاهش سطح ویتامین دی بر کاهش سطح هورمون تستوسترون اثر می گذارد. طبق نتایج منتشر شده در مجله هورمون و متابولیسم آمریکا، دریافت مکمل ویتامین دی در مردانی که سطح هورمون تستوسترون پایینی داشتند در افزایش سطح این هورمون تاثیر زیادی داشت.

• فعالیت فیزیکی منظم به افزایش ترشح هورمون تستوسترون کمک می نماید. روزی حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

با یک آزمایش خون ساده می توانید از سطح هورمون تستوسترون خود مطلع شوید. اگر سطح این هورمون از حد طبیعی پایین تر بود با متخصص ارولوژیست یا متخصص غدد مشورت نمایید.

 

منبع : livestrong.com

webmd.com