علل خون ریزی بینی ( خون دماغ ) و درمان آن تهیه شد

علل خون ریزی بینی ( خون دماغ ) و درمان آن

 

یکی از شایع ترین خون ریزی های شناخته شده ، خون ریزی بینی است که در اثر پاره شدن رگ های خونی موجود در داخل بینی اتفاق می افتد

خونریزی بینی می تواند نگران کننده و یا دلهره آور باشد ، خوشبختانه بیشتر خون ریزی های بینی خیلی جدی نیستند و به راحتی قابل درمان هستند .

 

خون ریزی بینی بسته به اینکه از کدام قسمت بینی نشأت گرفته باشد به دو دسته تقسیم می شوند:

نوع اول ناشی از پاره شدن رگ های جلوی بینی می باشد و اکثر خون ریزی ها مربوط به همین نوع است و به سادگی قابل درمان است .

نوع دوم خون ریزی ، در پشت بینی اتفاق می افتد و بیشتر در افراد مسن ایجاد می شود که باید جدی گرفته شود، اما خوشبختانه این موارد نسبت به نوع اول کمتر اتفاق می افتد و بیشتر خون ریزی های بینی مربوط به جلوی بینی می شود.

 

علل خون ریزی بینی چیست ؟

فشار خون بالا :

فشار خون بالا به عنوان یکی از دلایل خون ریزی بینی در افراد مسن شناخته می شود اما طبق نظر محققان دلیل اولیه خون ریزی بینی در این موارد فشار خون نبوده و فشار خون بالا بیشتر روی شدت خون ریزی و مدت زمان تداوم آن اثر خواهد گذاشت .

این نوع خون ریزی بینی که همراه با فشار خون بالا ایجاد می شود جزء دومین علل خون ریزی بینی یعنی خون ریزی در پشت بینی می باشد و فرد همراه با بیرون آمدن خون از بینی اش احساس می کند که خون غلیظی هم وارد حلقش می شود و احساسی بسیار آزار دهنده را برای آن شخص ایجاد می کند اگر خون ریزی بیش از حد، طولانی شود باید به پزشک مراجعه کرد که معمولا پزشک با پرسیدن سوالاتی از بیمار و معاینه فرد ، طبق تشخیص خود راه کاری برا ی درمان آن پیدا خواهد کرد .

خشک شدن مخاط بینی :

یکی دیگر از علل خون ریزی بینی ، خشکی پوستِ داخل بینی است و بیشتر در فصل زمستان اتفاق می افتد ، بدین صورت که فرد با خشک شدنِ مخاط بینی ، بینیِ خود را دستکاری کرده و سبب پاره شدن مویرگ های داخل بینی می شود .

بهتر است در طول فصل زمستان با شروع خشکی بینی ، از پماد های چرب کننده مانند پماد AD برای جلوگیری از این عارضه استفاده کرد .

ضربه :

وارد شدن ضربه به بینی از دیگر عواملِ ایجاد خونریزی است که ممکن است این ضربه شکستگی استخوان بینی را در پی داشته باشد که در این صورت باید به پزشک مراجعه شود .

 

چگونه خون ریزی بینی را متوقف کنیم ؟

اگر خون ریزی بینی از خونریزی در جلوی بینی ناشی شده باشد برای متوقف کردن آن کافیست سر خود را صاف و رو به جلو گرفته و توسط انگشت شصت و سبابه ، بینی خود را برای مدتی نگه دارید تا خونریزی متوقف شود .

 

بالا گرفتن سر برای بند آوردنِ خون ریزی بینی فقط باعث بلعیدن خون می شود و در متوقف کردن آن نقشی ندارد .

علل خون ریزی بینی