روش های خانگی درمان میگرن تهیه شد

روش های خانگی درمان میگرن

 

میگرن سردرد شدیدی است که می تواند انسان را زمین گیر کرده و انجام کارهای روزانه را ناممکن سازد. شیوع این بیماری در زنان بیش از مردان است. مقاله «درمان میگرن – ۱۴ مورد از راه های درمان خانگی میگرن» شما را با روش های تسکین دردهای میگرنی، راهکارهای پیشگیری از حملات میگرنی و نیز راه های کاهش تعداد و شدت حملات میگرنی آشنا می سازد. رعایت این روش ها می تواند تا حدودی به شما در کنترل و درمان میگرن کمک کند.

 

کمپرس یخ و تسکین میگرن

شاید بتوان گفت استفاده از کمپرس یخ محبوب ترین درمان خانگی برای تنش های عصبی و سردردهای میگرنی است. خاصیت بی حس کنندگی یخ باعث کاهش درد می شود.

  • چند تکه یخ را در یک حوله تمیز قرار بریزید. حوله را به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه بر روی شقیقه ها و پیشانی یا پشت گردن خود قرار دهید. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.
  • شما در صورت لزوم می توانید به مدت ۱۵ دقیقه و به صورت متناوب از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. برای دریافت نتایج بهتر از این روش درمانی، اسانس اسطوخودوس یا نعناع را به آب کمپرس اضافه کنید.
 

پیشگیری و درمان میگرن با ورزش

ورزش یکی از معدود روش های طبیعی برای کاهش دفعات حملات میگرنی و در برخی مواقع کم کردن دردها در حین یک سردرد میگرنی می باشد. انجام تمرینات ورزشی می تواند به طور چشمگیری باعث کاهش سردردهای میگرنی شود. در هنگام ورزش، بدن ماده ای به نام اندورفین ترشح می کند که استرس را کاهش داده و سیگنال های درد را سرکوب می نماید.

سه روز در هفته و هر بار به مدت نیم ساعت ورزش های نه چندان سنگین انجام دهید. ورزش هایی مانند دوچرخه سواری و پیاده روی برای جلوگیری از بروز سردردهای شدید موثر هستند. پس از دو هفته ورزش منظم احتمالا سردردهایتان به مرور کاهش می یابد.

 

تسکین دردهای میگرنی با ماساژ

ماساژ سر به تسکین دردهای میگرنی کمک می کند زیرا مانع از ارسال سیگنال های درد به مغز می شود. ماساژ همچنین فعالیت هورمون سروتونین را افزایش داده و گیرنده های سروتونین در بدن را تحریک می کند. بدین ترتیب باعث کاهش علائم میگرن و نیز کاهش تعداد حملات میگرنی می شود.

  • سر خود را به آرامی با دو انگشت اول دستتان و به صورت دایره ای ماساژ دهید. در زمان ماساژ دادن این نکته را در ذهن داشته باشید که نقاط فشار در نقاطی مانند قاعده جمجمه (دو طرف ماهیچه پشت گردن در مکان رویش مو)، وسط پیشانی (بین دو ابرو) و گوشه چشم ها قرار دارند که اگر به درستی فشار داده شوند، به کاهش درد کمک می کنند.
  • به جای این کار می توانید ۲ قاشق غذاخوری روغن کنجد را گرم کنید و با نصف قاشق چایخوری پودر دارچین و نصف قاشق چایخوری پودر هل مخلوط کنید. این مخلوط را به پیشانی خود اعمال کرده و ماساژ دهید. قبل از شستن پیشانی خود اجازه دهید این ترکیب چند ساعتی بر روی پوست شما بماند.
در صورت لزوم این روش ها را تکرار کنید. همان طور که در ابتدا نیز گفته شد، ماساژ منظم به کاهش دفعات و طول حملات میگرنی کمک می کند.
 

استراحت و ریلکسیشن

میگرن و سردرد معمولاً با استرس، سر و صدا و نور زیاد تشدید می‌شود. استراحت و ریلکسیشن می‌تواند کمک بزرگی برای تسکین سردردهایتان باشد. برای این کار در یک مکان آرام و راحت بنشینید. چراغ‌ها را خاموش کنید و پرده‌ها را بکشید. چشم‌هایتان را ببندید و به آرامی نفس عمیق بکشید و سعی کنید سنگینی سرتان را با نفس‌هایتان از بین ببرید.

 

کاهش درد میگرن با میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات حاوی استروژن‌های گیاهی‌اند که اثرات منفی استروژن‌های طبیعیِ تولید شده توسط بدن را کاهش می‌دهند. این پدیده می‌تواند به ویژه برای زن‌هایی مفید باشد که در دوره‌ی عادات ماهیانه‌ی از میگرن رنج می‌برند. در واقع هرچه در آغاز عادت ماهیانه میزان استروژن بالا برود در طول عادت کاهش بیشتری می‌یابد.

فیبرهای موجود در میوه و سبزیجات باعث می‌شوند میزان اضافی استروژن‌های بدن از بین برود. علاوه بر این میزان چربی‌های میوه و سبزیجات کم است و زمانی که ما چربی کمتری می‌خوریم بدن‌مان استروژن کمتری تولید می‌کند. روزانه ۷ الی ۹ واحد میوه و سبزیجات میل کنید.

 

کاهش میگرن با سرکه سیب

سرکه سیب به کاهش میگرن کمک می کند. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک را به یک لیوان آب اضافه نموده و به خوبی هم بزنید. سپس یک قاشق غذاخوری عسل را به محلول آب و سرکه افزوده و حل نمایید. به منظور پیشگیری و درمان میگرن هر روز از این ترکیب استفاده کنید.

اگر پیش از این سرکه سیب مصرف نکرده اید، در روزهای ابتدایی از یک قاشق چایخوری سرکه سیب در تهیه ترکیب بالا استفاده کنید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید. در طی حملات میگرنی یا زمانی که احساس می کنید به زودی دچار حمله خواهید شد، می توانید از ۳-۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب استفاده کنید.

 

بابونه و کاهش علائم میگرن

بابونه دارای خواص ضد التهاب، ضد اسپاسم و تسکین دهنده بوده و از این رو به تسکین سردردهای میگرنی کمک می کند. مصرف منظم چای بابونه همچنین می تواند به پیشگیری از بروز میگرن کمک کند. در میان انواع گل های بابونه، بابونه آلمانی بهترین عملکرد را در مقابله با میگرن دارد.

۲-۳ قاشق چایخوری گل بابونه خشک را در یک فنجان آب داغ بریزید و اجازه دهید چند دقیقه خیس بخورد. شما می توانید مقداری عسل و آبلیمو نیز به چای بابونه خود اضافه کنید. برای کاهش علائم میگرن سعی کنید ۴-۳ بار در روز چای بابونه بنوشید.

 

تسکین میگرن با تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان در چهارچوب یک رژیم غذایی مناسب یعنی بدون مواد غذایی میگرن آور باعث تسکین سردرد می‌شود. البته لازم است که از تخمه‌های بدون نمک استفاده شود. مصرف روزانه یک مشت تخمه آفتابگردان معادل دو قاشق تخمه پوست گرفته برای شما مفید خواهد بود.

تخمه آفتابگردان حاوی اسیدهای چرب است. اسیدهای چرب پایه انرژی لازم برای مقابله با میگرن است. این نوع چربی‌ها برای تشکیل هورمون‌های لازم برای کسب قدرت لازم انجام کارهای روزانه، پیشگیری از افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون لازم و ضروری اند.

تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین E است. این ویتامین خواص آنتی اکسیدانی دارد و با توکسین‌ها و عناصر مضری که باعث بروز التهاب‌های داخلی می‌شود مقابله می‌کند. ویتامین E برای محافظت از سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده است و با پیشگیری از انقباض عصب‌های مغزی، خاصیت ارتجاعی فیبرهای سلولی را بالا می‌برد.

تخمه آفتابگردان حاوی منیزیم است. منیزیم در پیشگیری از میگرن نقش موثری دارد. این ماده ی معدنی باعث بهبود انقباض‌ها و آرامش عضلانی و عصبی می‌شود. منیزیم همچنین برای سلامت استخوان‌ها و دستگاه قلب و عروق لازم است و مانع از التهاب عصب‌های مغزی می‌شود.

 

تسکین و بهبود میگرن با تخم کتان

این دانه های ریز برای رژیم لاغر فوق العاده اند و می توانند کلسترول و میزان قند خون را کنترل کنند. اما همین دانه‌ها برای تسکین و بهبود میگرن نیز موثراند.

تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب است. اسیدهای چرب مانند امگا ۳ ها و امگا ۶ ها برای تسکین میگرن فوق‌العاده اند. تخم کتان حاوی ۷۲ درصد اسیدهای چرب امگا ۳ و ۲۵ درصد اسیدهای چرب امگا ۶ است. تخم کتان همچنین سرشار از ویتامین E است. تخم کتان را یکی از منابع غذایی ویتامین E بدانید که برای تسکین میگرن فوق‌العاده است. مصرف روزانه دو قاشق از این دانه‌های ریز برای تامین ویتامین E مورد نیاز شما برای تسکین سردردهایتان لازم است.

توصیه می‌کنیم تخم کتان را به طور مرتب به سالاد اضافه کرده و میل کنید. مصرف روزانه دو قاشق از این دانه‌ها برای شما بسیار مفید خواهد بود.

 

تخم شربتی و تسکین سردردهای میگرنی

شما با افزودن این دانه های ریز به برنامه ی غذایی تان گام بزرگی در جهت تسکین سردردهایتان برخواهید داشت. تخم شربتی منبع طبیعی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و زینک (روی) است که برای پیشگیری از میگرن و همچنین ارتقای سلامت بدن لازم و ضروری هستند. تخم شربتی همچنین منبع طبیعی اسیدهای چرب امگا ۳ است که از شما در برابر میگرن محافظت می‌کنند. این اسیدهای چرب برای افزایش سلامت قلب و کنترل میزان کلسترول خونتان مفید هستند.

 

کاهش درد میگرن با کینوا

اگر شما هم از میگرن رنج می‌برید باید هر چه زودتر کینوا را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. به خاطر اینکه سرشار از منیزیم است و به آرامش رگ‌های خونی کمک می‌کند. این دانه‌ها همچنین حاوی ریبوفلاوین هستند. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد که این ویتامین برای مقابله با میگرن موثر است. بعد از مصرف روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم ریبوفلاوین، مدت زمان دردهای میگرنی کاهش پیدا کرده است.

 

بادام و مقابله با میگرن

با مصرف منظم بادام می تواند با میگرن مقابله کنید. بادام سرشار از تریپتوفان است و این اسیدآمینه برای سنتز سروتونین یا همان هورمون لذت و خوش خلقی لازم و ضروری است. بادام همچنین سرشار از منیزیم هست که باعث تسکین عضلات و نرمی رگ‌های خونی می‌شود. فراموش نکنید که دردهای فیزیکی و استرس های روحی می‌توانند باعث سردرد شوند در نتیجه جذب منیزیم بیشتر و یا مصرف مکمل آن می‌تواند کمک کننده باشد.

 

کنجد و پیشگیری از حملات میگرنی

کنجد شما را از سردرد رها می‌کند. این دانه‌های ریز منبع منیزیم هستند. به همین دلیل نیز مانع از اسپاسم رگ‌های خونی شده و از بروز دردها و حملات میگرنی پیشگیری می‌کنند.

دانه های کنجد منبع فوق‌العاده ویتامین B2 یا ریبوفلاوین محسوب می‌شود. ریبوفلاوین ترکیبی قوی و نیرومند برای بهبود میگرن به شمار می رود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این ویتامین بروز میگرن را تا ۵۹ درصد کاهش می دهد. مصرف ۴۰۰ میلی گرم ریبوفلاوین در روز به مدت ۳ ماه به زدودن و از بین بردن میگرن پنهانی از سر شما کمک خواهد کرد

توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از سردرد و سرگیجه روزانه از این دانه‌های ریز استفاده کنید. شما می‌توانید به روش‌های مختلف از کنجد استفاده کنید و از خواص بیشمار آن بهره ببرید. حتما از نان‌های حاوی کنجد استفاده کنید. مصرف روزانه دو قاشق از این دانه های ریز به شما توصیه می‌شود.

 

تسکین دردهای میگرنی با قهوه

زمانی که رگ‌ها در مغز متورم می‌شود کافئین در انقباض این رگ‌های متورم بسیار موثر عمل می‌کند و در واقع یکی از ترکیبات اصلی داروهای ضد میگرنی محسوب می‌شود. نوشیدن چند فنجان قهوه می‌تواند به تسکین دردهای میگرنی کمک کند. بنابراین توصیه می‌شود زمانی که سردردتان شروع می‌شود قهوه بنوشید. زمانی که درد میگرن شروع می‌شود یک یا دو فنجان کافی است.

فقط مراقب باشید که بعد از نوشیدن قهوه به مقدار زیاد آب بنوشید تا از دهیدراته شدن یا کاهش آب بدن جلوگیری کنید، چون کاهش آب بدن نیز می تواند باعث تشدید سردرد و میگرن گردد. البته توجه داشته باشید که در برخی افراد، مصرف کافئین باعث تحریک و تشدید بیماری می‌شود.

 

چند توصیه برای کاهش شدت حملات میگرن

  • هر روز سه وعده غذایی و یک میان‌وعده در آخر شب بخورید یا شش وعده غذایی کوچک در طول روز بخورید و از گرسنگی پرهیز کنید.
  • از خوردن مواد غذایی شیرین با شکم خالی بپرهیزید و آنها را به هیچ عنوان جایگزین وعده غذایی نکنید.
  • تمامی مواد غذایی به‌خصوص مواد پروتئینی باید تازه تهیه و آماده شود. در خوردن غذایی که بیش از دو یا سه روز در یخچال مانده است، احتیاط کنید.
  • از کشیدن سیگار بپرهیزید چراکه می‌تواند باعث سردرد یا تشدید آن شود.
  • برای مصرف غذا زمان خاصی را مشخص کنید. خوردن وعده غذایی را به تاخیر نیندازید یا آن را حذف نکنید.
  • داروهای تجویز شده را مصرف کنید و زمان مصرف آنها را تغییر ندهید. همچنین دوز آنها را بدون مشورت پزشک افزایش ندهید.
 

نوآورد